Have two tickets and a dream.

Längesen jag bloggade. Typ. Som vanligt. Anledningarna är väl många.
För det första är plugget galet upp över öronen på mig.
Imorgon är första dagen på resten av mitt liv som det så fint heter.
Idag har jag suttit med opponeringen. Tycker det är skitjobbigt att granska någons uppsats, gå in på djupet på den och ta ut det som är dåligt. Självklart tar man ju det som är bra med, men det är ju inte jobbigt.
Imorgon kommer jag gå på skakiga ben till skolan. Hua!

I övrigt har jag hunnit med mycket.
Jimmy kom ju till Norrpan i helgen. Vi grillade, spelade kort och hade trevligt. I söndags bar det av mot Sveriges framsida. Staden som har Sveriges stolthet FRÖLUNDA... Jag pratar såklart om Göteborg.
Det finns något romantiskt över hela Götet, alltså inte romantiskt utan något som tilltalar mig totalt. Jag har en förälskelse i staden. Och jag vill verkligen verkligen flytta dit. Det skulle vara drömmarnas dröm som gick i uppfyllelse. Det lär väl dock aldrig hända men ändå...
Anledningen till att jag var på Sveriges framsida var för att jag var på kurs. Jag har väl nämnt det förut men nämner det gärna igen. Kursen handlade om Alkohol och droger. Mestadels Cannabis.
Vi hann igenom en hel del på de dagar som kursen höll igång.
Några av de saker vi gick igenom var alkoholens historia, droger och graviditet, hjärnans belöningssystem, cannabis i sverige och europa, cannabis inverkan på tonårshjärnan, ruset genom tiderna, barn i missbruksmiljöer osv.
Det var mycket trevligt folk. Medelåldern var väl typ 40, men vad gjorde det. Underbara människor alltså!
Jag gick ifrån kursen med ett otroligt peppat självförtroende. Dom här personerna tycker att jag är BRA. Tror jag blev lite av en favorit hos ett par stycken. Det som är bra är också att man skaffat lite kontakter inom mitt blivande arbetsområde. Toppen!

I tisdags var vi ute o åkte båt i Göteborgs skärgård. Ms Trubaduren hette den. Världens godaste skaldjursbuffé och servitriserna/servitörerna sjöng och showade. Hur mysigt som helst.

Jag fick frågor om både det ena och det andra, och jag började fundera på hur jag kommit in och fastnat inom alkohol och narkotikafrågorna. Jag vet faktiskt inte varför det blev så. Mestadels är det väl för att jag ser hur alkohol och narkotika påverkar människor. Och inte bara människor, det splittrar en jäkla massa familjer med. Och det är sjukt hur ett beroende kan vara så starkt att en person kan välja bort partner, familj och till och med sina egna barn bara för innehållet i en flaska.
Och nej jag är inte uppväxt i dessa förhållanden. Men man ser väl hur världen ter sig runt omkring?

Dessutom tycker jag att det är tråkigt att det är så tabubelagt med en förälder eller kanske till o med partner som har ett missbruk. Tänk vad mycket lättare det skulle kunna vara för många barn om man faktiskt pratar mer om dessa saker. Om de förstår att de kan hjälpa sina föräldrar genom att prata med någon. Och att man faktiskt tar barn på allvar. En föreläsare berättade om en tjej som sagt till någon personal på skolan att hennes pappa drack för mycket och att det var mycket därför det inte fungerade för henne i skolan, och den personen hade skrattat bort det. Vilket resulterade i att den här tjejen inte vågade prata om det igen förrän sent på gymnasiet. SÅNT tycker jag är sjukt!!! och jävligt illa. Och det gör mig arg.

Blev mycket prat om det här nu, men det ligger mig varmt om hjärtat. En person frågade varför jag vill jobba med just behandling och beroende... och jag tror det handlar om att jag vill hjälpa till att motivera människor. Att försöka få dom att inse att de är värda så mycket bättre. För många alkoholister tror inte att dom är värda mer än att "bara vara alkoholist". Och det är tråkigt.

Jag orkar inte blogga mer, skulle väl egentligen bloggat om annat. Men jag fastnade. Fingrarna bara skriver ut det som kommer liksom... Sen blire vad det blir. Något som jag är säker på efter veckan är iallafall att jag vill jobba med det här. På ett eller annat sätt.

Blev peppad inför jobbsökandet med. En av de som var där sa:

"Om du berättar om det som du har gjort och att du klarat av allt detta samtidigt som du är ensamstående mamma så kommer de fatta att 'Wow, den här tjejen har ett driv' och det är otroligt bra när du söker jobb"

Jag är peppad!

All min kärlek <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: